Uvažujme aneb zdravý selský rozum
Uvažujme aneb zdravý selský rozum
Ze všech stran se na nás hrne množství informací, pokynů a doporučení. Co jíst, co je zdravé a co už není. Jak se chovat, jak vychovávat svoje děti. Jaké knihy číst, jak se hýbat. Jaký prášek na praní vybělí a vypere dočista dočista a bez čeho nádobí zkrátka neumyjete. Nevyhneme se doporučení, jaký je nejvhodnější počítač, mobilní telefon. Reklama nás atakuje neustále, všude, kam pohlédneme či snad dokonce nepohlédneme.
No vážně, stačí si v dobré víře vyjet na kole na výlet a pokud se opravdu nepohybujeme pouze v lesích či po polních cestách, není myslitelné nevidět alespoň jedno vážně míněné reklamní doporučení. I v malé vesničce, kde bychom to snad opravdu nečekali, nás dokáže překvapit pestrobarevný a lákavý plakát, bigboard s reklamou na cokoliv. Vynoří se překvapivě třeba za malebnou chalupou nevkusně a hlavně nebezpečně umístěný těsně vedle silničky, která se poklidně vine mezi domky. I v takovém zapadlém, téměř zapomenutém a romantickém kousku naší země je přece třeba myslet na to, aby o nás bylo dobře postaráno, abychom nepřehlédli obchodně výhodná doporučení a náhodou nezapomněli na starostlivou ruku dravého trhu, která nám stále nabízí s hranou péčí vše, co potřebujeme a s dokonale vyvinutou rafinovaností více to, co nepotřebujeme. Jednoduše proto, že sice už všechno máme, ale co kdyby bylo k mání ještě něco lepšího, výhodnějšího nebo nedej Bože, by nám cokoli mohlo dojít. Tak ať máme raději dostatek, ať nám nic nechybí, proto není od věci koupit ještě tu a tamto, raději dvakrát, pro jistotu. A co na tom, že nám stávající telefon, pračka, počítač, lednička nebo nějaké jiné dnes nepostradatelné spotřebiče ještě fungují? Už nejsou „in“, nemají ty nejmodernější funkce, vzhled, velikost, barvu, však důvod se vždycky najde! Tak šup s nimi pryč a nutně si musíme koupit poslední výkřik techniky, módy, trendů, ať jsme s proudem!
Napadne nás, jestli opravdu to vše potřebujeme? Zamyslíme se vůbec nad tím, zda-li doporučení tryskající ze všech mediálních kanálů je právě pro nás osobně vhodné? Či pro naše děti? Uvažujeme alespoň trochu o tom, jak je trh rafinovaný a jak umí dokonale zacházet se svými marketingovými nástroji, aby nás, běžné spotřebitele, obyčejné kupující, normální lidi dostal tam, kde nás potřebuje mít? Umíme s jistotou a bezpečně vždy rozlišit, co je míněno pouze jako reklamní a ziskuchtivý trik a co patří do kategorie těch kvalitních produktů, jejichž nákupem kromě toho, že prospějeme hlavně sami sobě, také uděláme radost jejich tvůrcům? Oceníme jejich úsilí a jejich tvoření. Prostřednictvím toku peněz jednoduše podpoříme pohyb energie, která je v tomto případě čistá a prospěšná, nese sebou radost, užitek, prospěch pro obě strany.
Stále jsem v údivu nad tím, jak je mazanost trhu bezbřehá a bezohledná. Sofistikovaně a se všemi dostupnými zbraněmi dokáže zacílit na nejsnáze dostupné skupiny. Báječně se manipuluje například s dětmi a jejich rodiči. Kdo by odolal, jestliže v hypermarketu uvidí na dosah pestrobarevné obaly právě těch sušenek, limonád, bonbónů, co jsme viděli včera v reklamě v televizi, že? A jak si to tam užívali, byli přece radostní a bezstarostní! Žádný problém, tady se nám vše nabízí jako na dlani. Stačí vztáhnout ruku, vyjádřit přání, požádat rodiče, však oni rádi sáhnou do přeplněných regálů a bezmyšlenkovitě přesunou barevné krabičky, pytlíky a kornouty do potěšitelně plného vozíku. Co by pro své děti neudělali! Přece jsme to viděli v reklamě, tak to bude ono! A trh je spokojený, trh jásá. Právě se mu podařilo nejen zasít semínko, ale současně ho i nakĺíčit, zalít, snad i naklonovat. A to zřejmě geometrickou řadou. Koupili jednou, však oni se vrátí. A koupí znovu a víc. Prostě proto, aby nechybělo, aby byli s proudem, aby byli „in“. Jejich děti už budou znovu a znovu vyžadovat všechna ta lákadla, na která se postupně, s vydatnou pomocí mediálních triků naučily. A s neochvějnou jistotou trh ví, že nezůstane jen u laskomin. To je jen začátek, protože postupně půjde ve stejném tempu a ve stejném stylu o hračky, telefony, oblečení, počítače. Laskavý čtenář nechť si dle své fantazie dosadí bezpočet dalších druhů spotřebitelsky atraktivních komodit.
Je to opravdu nutné? Skutečně potřebujeme vše, co je nám cíleně a promyšleně nabízeno? Kam se poděl náš zdravý úsudek? Proč jsme opustili ten obyčejný, čistý a velmi prostý a přesto originální „zdravý selský rozum“? To pouto, které jediné nám dává jistotu skutečné osobní potřeby a spotřeby? Zpronevěřili jsme se intuici, vědění, vlastním přirozeným potřebám. Opustili jsme jednoduchost, obyčejnost, lehkost. Necháme se ovlivňovat z venku a platíme za to čím dál tím větší daň. V podobě zdraví, toho nejcennějšího, co máme.
Je opravdu tak složité vymanit se ze sítí komerčního systému? Je těžké vrátit se k obyčejnému praktickému myšlení a uvažování? Dokážeme ještě poznat, co je pro nás a naše děti vhodné, co opravdu potřebujeme a co už je spotřební manipulace?
Věřte, že není. Cest a způsobů je mnoho. Možná to nejtěžší je vlastní rozhodnutí. Poznání, že už nechci být zmanipulovaným spotřebitelem. Vědomí, že sám či sama sobě stojím za to, abych navázala na své vlastní potřeby. Ty mě bezpečně povedou a naučí mne zorientovat se v té někdy opravdu nepřehledné a těžce odolatelné nabídce. Krok za krokem, ale s jistotou a důvěrou pojďme postupně stavět zdravé základy naší spotřeby. Věřím, že když tento vklad dáme do vínku našim dětem, naučíme je, že pravda, spokojenost a zdraví leží hluboko v nás. Postupně postavíme zdravý základ, na který ta mazaná ruka trhu postupně bude krátká. Ztratí dech, její síla bude slábnout.
Nebude to hned, asi ani zítra nebo pozítří. To přeci vůbec nevadí. I malá spokojenost, dnešní radost, pohodový okamžik za to stojí. A nepotřebujeme k tomu barevné obaly, moderní telefony ani plout s proudem.
Autorka: Romana Junková